SKAUT

Koguperereisile neljarattalisega: millise autoga on kõige mõnusam automatkata?

Selleks et teha hea seltskonnaga pikem autosõit, mis sisaldab ka nõudlikumate teede läbimist ja kämpingukülastusi ning vahepeal isegi autos magamist, pole vaja just eraldi matkaautot, ent on siiski mitmed olulised nüansid, mis ka tavalise neljarattalisega automatkamise kordi mugavamaks muudavad. Nendest räägimegi.

Enamik inimesi ei hakka loomulikult ainuüksi sellepärast, et suvel autoga üks kolmenädalane ja ütleme näiteks 7000 kilomeetri pikkune reis ette võtta, kohe uut autot soetama, aga kui autoost on niikuinii plaanis ja automatkamine tundub igati ahvatleva mõttena, tasub uue auto valikul ka masina matkakõlblikkus enda jaoks selgeks teha.

Automatkamise teevad minu kogemuste põhjal tunduvalt paremaks mugavad ja voodiks muudetavad istmed, nelikvedu, automaatkäigukast, püsikiirushoidja ja piisavalt panipaiku. Kui need linnukesed kirjas, polegi tegelikult enam muud vaja kui ahhetamapanevat marsruuti.

Igapäevaauto kui matkaauto

Kõige mugavamad matkamasinad, mis pole siiski spetsiaalsed matkaautod, on enamasti maasturid ja mahtuniversaalid. Aga milline neist valida? Palju sõltub sellest, mida sa selle autoga igapäevaselt teed, kas käid üksi tööl või viid näiteks ka lapsi lasteaeda-kooli? Ja kas pere pisemad tuleksid automatkale kaasa või on selline pisut teistmoodi seiklemine üksnes täiskasvanute pärusmaa?

Minul on kogemusi mõlemat moodi automatkamisega. Kui lapsed olid väiksemad, ostsime just selle mõttega seitsmekohalise maasturi, et kaks täiskasvanut ja kolm last mugavalt ka pikematel sõitudel autosse ära mahuksid. Kolmas rida on suurema pere puhul vajalik juba üksnes seetõttu, et sellel tegelasel, kellel on tarvis pisut omaetteolemise ruumi, on võimalik viimasesse ritta privaatsusesse minna. Seitsmekohalistele maasturitele sekundeerivad lastega perede puhul suurepäraselt ka Chrysler Grand Voyageri tüüpi sõidukid. Ühe Eesti matka me just sellisega tegime ja sõidu suurimaks plussiks oli üllatuslikult see, et väiksemad lapsed ei ulatunud teineteist kiusama, sest istmed olid üksteisest piisavalt kaugel. Laste sõprade kaasavõtmine oli ka vahva ja see andis meile nii enda laste kui ka nende sõprade hulgas korralikult plusspunkte.

Autoga on mõnus. Lähed ujuma just siis, kui tahad, ja just seal, kus tahad. Ja kui julged, sest Šveitsi ja Austria mägijärved võivad ka südasuvel väga külmad olla.

Olulised pisiasjad

Kui automatkale minnes on neljarattaline rahvast täis, tagavad mõnusama olemise mõningad näilised pisiasjad, millele ei taipa võib-olla autot ostes kohe tähelepanu pöörata, aga näiteks piisaval arvul laadimispesasid ja panipaiku tuleb alati kasuks ja nende puudumine võib olla päris ärritav. Samas, peatugede taguste videoekraanide olemasolu pole just nii tähtis, et selle eest kopsakat lisasummat välja käia, sest tavalise tahvli ostmine on odavam.

Millele aga võiks mõelda, on see, et istumiskohtade soojendus ja ventileerimine oleks eraldi reguleeritavad. Siis jäävad ära pidevad „Mul on külm!” „Aga mul on palav!” etteasted.

Pikka maad sõites vahetavad juhid tihti kohti ja istme ning rooli asendi salvestamise võimalus lisab sõidumugavusele oluliselt juurde. Üleüldse istmetest rääkides, tagumikutunnid kipuvad Ameerika autodes muidugi pehmemad olema, aga kui juhte on mitu, saab ka euroopalikes istmetes kenasti hakkama.

Matkates on suur auto muidugi hea, samas on Lõuna-Euroopa kauneimate kohtade tunnuseks tihtipeale väga kitsad teed, seega on parkimisandurid ja pimenurga jälgimise süsteem need, mis muudavad sõitmise ja kitsastes oludes manööverdamise lihtsamaks. Samas tuleb läbida ka pikki vahemaid kiirteedel ja kiirushoidik on igati omal kohal.

Montenegros Kotori lahe ääres on väga kitsad teed ja maasturiga on seal isegi pisut kõhe sõita, ometi on need kahesuunalised ja seal võtavad hoo üles isegi kriimulised liinibussid. Selle piirkonna autokämpingutel tasub silma peal hoida, sest need on üpris soodsad.

Öö autos?

Minu jaoks on number üks asi tegelikult hoopis see, et istmete allalaskmise korral jääks autosse suur sile pind. Magamiseks muidugi, kui see vajadus peaks tekkima. Olles iga päev mitmes uues kohas, on hea teada, et kui sõidujaks otsas, saab vajadusel ka autos mõnusalt öö mööda saata. Meie praegune matkamaastur on Jeep Grand Cherokee Summit, mis just sellist mõnusat autos magamise võimalust pakub. Siinkohal on väiksem rahvaarv muidugi plussiks ja seda autovoodi varianti olemegi kasutanud pigem siis, kui kahekesi automatkame. Akende ees olevad spetsiaalsed katted, pisut irvakil katuseluuk, pehme suur madrats ja tekid-padjad tagavad igati mõnusa ööune kõiksugu romantilistes ja põnevates kohtades. Aga ka kiirteeäärses ülisuures bensiinijaamas, mille plussiks on tualetid, dušid ja värske hommikusöök. Ükskord hakkas vihma ka sadama, kui katuseluuk irvakil oli.

Muidugi olen vaadanud päris palju YouTube’i videoid, kuidas matkafännid maastikuautost tagumised istmed välja võtavad ja teevad selle asemele magamisplatvormi, mille all panipaigad, aga nii kaugele me veel jõudnud pole. Tundub lihtsam visata kõik see, mis salongis ülearu ruumi võtab, katuseboksi. Minu loogika ütleb, et katuseboksi lähevad asjad, mida pidevalt ei kasutata, ja autosse jäävad igaühele kotike mõne riideeseme, pesemisvahendite ja meelelahutusega ning magamisasjad. Viimased kohe kindlasti, kui kaasas on lapsed.

Autoga Šveitsi mägedesse matkama sõites valisime ringikujulised matkarajad, mis toovad õhtuks auto juurde tagasi.

Lisamugavused

Lastega sõitmise teevad tunduvalt mugavamaks ka nutikad panipaigad (neid taskute-sahtlite süsteeme saab muidugi ise igale poole kinnitada, hea on need lihtsalt õigel ajal enne reisi netist ära tellida, aga saab ka autopoodidest).

Ja veel üks asi, mille peale vast kohe ei mõtlegi, aga pikad sõidutunnid tuleb ju kuidagi mööda saata. Siinkohal on heaks tujutõstjaks korralik audiosüsteem, mida saab niimoodi reguleerida, et need, kes soovivad pisut vaiksemat keskkonda, ei pea kõrva ääres täisvõimsusega bassi kannatama. Meie varustame ennast enne igat sõitu lisaks värsketele navigatsioonikaartidele ka suure muusikavalikuga, audioraamatud on samuti head kaaslased.

Ja kui kõik eelnev on läbi mõeldud, siis oledki endale ja perele komplekteerinud ühe tegusa ja mugava sõidumasina, millega kasvõi terve suvepuhkuse jooksul üha uusi riike avastada.

Allikas: Delfi reisijuht
Autor: Eve Kallaste

Matkasõbra maasturivalik

Tänu moodsatele mootoritele, kergmaterjalidele ja uuele tasemele viidud aerodünaamikale on suured maasturid palju ökonoomsemad kui varem, mis tähendab taskukohasemat sõidukulu. Valides päris uue asemel vähekasutatud auto, võidad mõnikord isegi kümneid tuhandeid eurosid. 

Land Rover Range Rover

Luksuse ja väljapeetuse poolest ei saa selles klassis Range Roveri vastu ükski auto, räägime me siis juhikohast või tagaistmest. Kui soovid veelgi avaramat tagarida, saad sinna valida kaks eraldi „tugitooli“ ja pika teljevahega versiooni.

Seitset kohta Range Rover aga ei paku. Saadaval on ka bensiini- ja hübriidmootorid, kuid diislid on kõige optimaalsemad. Kuid nendegi puhul tuleb arvestada suure kütusekuluga.

Land Rover Range Rover
FOTO: SHUTTERSTOCK

BMW X7

BMW võttis 7. seeria mudeli luksuse, mugavuse ja tehnoloogia ning paigutas selle kõik suurde seitsmekohalisse maasturisse. Tulemuseks on muljet avaldav X7: võimsate mootoritega tohutult suur auto, mille ruumikusele on raske võrdset leida.

Isegi baasmudelil 30d on 195 kW / 265 hj arendav diiselmootor, millel on jõudu küll ja veel ning millega X7 kiirendab 0–100 km/h seitsme sekundiga – mis pole nii suure ja raske auto kohta üldse paha näitaja.

Sõitjateruum on luksuslik, nutikas ja tehnoloogiat täis ning pakiruum – kui kolmas istmerida kokku klappida – tervelt 750-liitrine.

BMW X7
FOTO: SHUTTERSTOCK

Kia Sorento

Terviklik Kia Sorento tõestab, et väga hea luksuslik maastur ei pea pärinema nooblist sugupuust: see Kia on suurte nelikveoliste klassi üks tunnustamata kangelastest.

Sorento meelitab ülimalt avara seitsmekohalise sõitjate- ja suure pakiruumiga. Ainus mootor on 2,2-liitrine diisel, kuid möödasõitudega see hätta ei jää ning kütust kulub nagu tehase andmetes lubatud ehk keskmiselt alla 7 liitri 100 kilomeetri kohta.

Kehva varustusega Sorentot pole olemas ja garantii on Kiale omaselt suurepärane: 7 aastat või 150 000 kilomeetrit, millest esimesed 3 aastat on läbisõidupiiranguta.

Kia Sorento
FOTO: SHUTTERSTOCK

Automatkamiseks mugavad pereautod

Milline auto on tõeliselt hea pereauto? Kui peres on väikesed lapsed, on kindlasti olulised maksimaalsed turvalisuse näitajad ja turvatoolide ISOFIX-kinnitused. Kõiki teisi ületavad praktilisuselt mahtuniversaalid, milledest kallimaid võiks osta ka kasutatuna. Autotootjad pakuvad üha pikemat garantiid, mis võib ulatuda isegi seitsme aastani, seega naudid ka nende puhul pikka stressi- ja remondikulude vaba omanikupõlve.

BMW 5. seeria universaal

Lisaks sellele, et BMW suure universaaliga on nauditav sõita nii maanteel kui ka kurvilisel väiketeel, on see ka väga praktiline.

Tagumisel istmel on küllalt ruumi kolmele täiskasvanule, mis ühtlasi tähendab, et istuma mahub ka kahe turvatooli vahele. Lisaks saab eraldi avada tagaluugi akent, mis muudab pakiruumile ligipääsu lihtsamaks ja kiiremaks.

Lisaks kiiduväärt turvavarustusele ja elektroonilistele abimeestele kuuluvad baasvarustusse veel näiteks kaheksakäiguline automaatkäigukast, LED-tuled, automaatne kahetsooniline kliimaseade, Bluetooth telefoni vabakäesüsteem ja allaklapitavad tagumised istmed.

BMW 5. seeria universaal
FOTO: SHUTTERSTOCK

Mercedes-Benz E-klassi universaal

Tõeliselt avar Mercedese E-klassi universaal pakub nii ees- kui ka tagareas külluslikku sõitjateruumi. Pole ka ime, sest E-klass jagab paljut oma suurema venna, üliluksusliku S-klassiga.

Mõni auto pakub küll tundlikumat juhitavust, kuid Mercedes-Benz teeb selle tasa äärmise mugavusega. Kui sul ei lähe tarvis E-klassi universaalkere peaaegu et konkurentsitult suurt pakiruumi, on sedaankerega auto samuti väga hea ja ruumikas. Kasutatuna on masina hinnaklass täiesti talutav.

Mercedes-Benz E-klassi universaal
FOTO: SHUTTERSTOCK

Mazda 6 universaal

Klassis, millesse kuuluvad ka BMW 3. seeria ja Volkswagen Passati universaal, võib Mazda 6 kahe silma vahele jääda, ent järelturul on auto omaduste ja hinna suhe igati hea.

Universaali mahukus ja praktilisus ületavad sedaani oma, pakiruumi maht on 502–1648 liitrit. Neli ja enamasti ka viis täiskasvanut sõidavad Mazdas väga mugavalt. Varustus on samuti korralik, kõikidel autodel on olemas kliimaseade, parkimisandurid, automaatsed klaasipuhastid, kiirushoidik ja palju ohutuslisasid.

Mazda 6 universaal
FOTO: SHUTTERSTOCK

Allikad: Kenno Kaupmees, Skaut24 ja Carbuyer